Beszélgetés Szarvák Imre polgármesterrel az aktuális fejlesztési irányokról

Úgy hallani, általános iskolájuk jelentős fejlesztések előtt áll. Igaz a hír? Kifejtené ezt bővebben?
Az Egri Főegyházmegye fenntartásában lévő jászalsószentgyörgyi Szent György Katolikus Óvoda, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola az EFOP-4.1.5-16 kódszámú pályázati felhívás keretében több mint 208.000.000.- Ft összegű támogatásban részesült. Az uniós forrásnak köszönhetően óriási volumenű fejlesztés fog megvalósulni az általános iskola Rákóczi úti telephelyén: homlokzati hőszigetelő rendszer kialakítása a régi iskolaépületen, radiátorok cseréje, belső burkolatok cseréje, természettudományos szaktanterem kialakítása a hozzá tartozó szertárral, a tetőtérben a használaton kívüli 2 helyiségből tantermek kialakítása, mosdók, öltözők felújítása, napelemes rendszer kiépítése, tetőtér energetikai felújítása az új épületben.

Az épületfejlesztésen kívül még milyen egyéb előrelépés valósulhat meg a projektben?
A tervezett eszközbeszerzések: informatikai eszközfejlesztés, iskolabútorok (padok, székek, stb…) beszerzése, a természettudományos szaktanteremhez kapcsolódó eszközfejlesztés, sportfejlesztés.

Mitől különleges még a helyi iskola?
Az infrastrukturális fejlesztésen túl az iskolába járó gyermekeknek megyei szinten egyedülálló lehetőséget biztosít az önkormányzat azzal, hogy magasan képzett lovasoktatók segítésével ingyenesen tanulhatnak lovagolni a 2015-ben megépített, a Lovasszövetség által minősített modern lovardában.

Ez nagyon különleges és egyedülálló lehetőség. Mióta működik és hogyan?
2015-ben az iskola 3. és 4. évfolyamaiban testnevelésóra keretein belül bevezettük a nemzeti lovaskultúra tantárgyat, amely az intézmény egységes nevelő-oktató munkájának szerves részeként, a testkultúra eszközeinek (testgyakorlatok, mozgásos játékok, sportági tevékenységek, lovaskultúra és az ezekhez kapcsolódó intellektuális ismeretek), valamint egészségfejlesztő és környezettudatos tényezőinek integrált hatásaként hozzájárul ahhoz, hogy a tanulók életigenlő, az egészséget és a felelősségteljes magatartást saját értékrendjükben kiemelt helyen kezelő személyiséggé váljanak.

Úgy tudom, hogy a „sportos iskola” program is újabb fejlesztésekkel bővül. Miben lesz ez tetten érhető?
Az iskolai sportélet az eddiginél is magasabb szintre emelkedik azzal, hogy 2019 szeptemberében 5-8. évfolyamokon, ugyancsak testnevelési óra keretén belül beindítják a „KAJAK-KENU – VÍZIJÁRTASSÁGI ISMERETEK” tantárgyat. Az oktatáshoz szükséges infrastruktúra szintén egy európai uniós támogatás segítségével, a tornaterem mellett kajak-kenupálya kialakításával, csónakház építésével, és a szükséges kajakok, kenuk, egyéb eszközök beszerzésével valósul meg. A kajak-kenu tantárgy elősegíti a fiatalok fizikai, értelmi és szocializációs nevelését, és hozzájárul a környezeti hatásokhoz való jobb alkalmazkodóképességük kialakításához. A kajak-kenu sport összetettsége révén alkalmas arra (fizikai sport, egyéni-és csapatsport, szellemi sport), hogy eszközként használják fel a fiatalok sokoldalú képzésére, egyéniségük mai kornak megfelelő kialakítására.

Ehhez speciális oktatók kellenek, ezt hogyan oldják meg?
A tantárgy oktatását a Szolnoki Sportiskola Kajak-kenu szakosztályának magasan kvalifikált edzőire bízzuk majd, így a település tehetséges fiataljai bekerülhetnek a jelenleg nagyon sikeres magyar kajak-kenu sport vérkeringésébe, az elképzelések szerint a szolnoki kajak-kenus élet egyik tanműhelye is lehet a település.

Milyen egyéb, a mindennapos testnevelést segítő fejlesztés valósul meg az iskolát érintően?
Az iskolában általában nagy hangsúlyt kap a sport és a sportolási lehetőségek fejlesztése. Néhány éve egy megvilágított műfüves sportpálya épült a tornaterem mellett, és egy hasonló méretű, 20×40 méteres, rekortán burkolatú pálya fog megépülni ebben az évben, ennek közvetlen közelében. A csónakház megépítése is itt fog megvalósulni, így ez a telephely páratlan lehetőséget biztosít majd a helyi iskolások számára.

A sporton kívül mivel próbálják az iskolát még versenyképesebbé tenni?
Idén szeptembertől tervezzük bevezetni már 1 – 2. évfolyamban is az idegennyelv-oktatást, mely – úgy gondolom – kevés helyen működik. Angol vagy német nyelv közül lehet majd választani, ezzel is a mai kor elvárásainak igyekszünk megfelelni.

A hagyományok tisztelete hogyan jelenik meg az iskolában?
Iskolánk évek óta a jászberényi Vigano Alapfokú Művészeti Iskola tagja. Már első osztálytól lehetőséget biztosítunk néptáncolni. Az oktatás évről évre egyre nagyobb sikernek örvend. Az órákat Szűcsné Urbán Marika a Jászsági Népi Együttes alapítója tartja.

Köztudott, hogy településük turisztikai szempontból sokat lépett előre az elmúlt években. Milyen eredményeket sikerült elérni és fenntartani?
Az elmúlt tíz évben Jászalsószentgyörgy a nulláról indulva felkerült a megye turisztikai térképére, köszönhetően annak, hogy a rá jellemző adottságokat, értékeket igyekezett kihasználni és fejleszteni. Törekvéseinket a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közgyűlés is elismerte, ugyanis 2016-ban településünk megkapta a „Jász-Nagykun-Szolnok Megye Turisztikai Értéke” kitüntető címet!

Miért fontos Önöknek a turizmus?
Úgy gondolom, hogy egy kistelepülésnek szorgalmaznia kell olyan attrakciók létrehozását, amellyel „életjelet ad magáról”. A turizmus által a településen megfordulók közül, a nagy számok törvénye alapján – mivel megismerik a települést – kerülnek ki olyanok, akik később nálunk telepednek le.

Mi volt az első jelentős mérföldkő?
A település közvetlen közelében egy 7 hektáros területű erdőben, a Vadas parkban újult meg a Vadas Vendégház, mely egész évben csaknem teljes kihasználtsággal működik szálláshelyként, továbbá baráti összejövetelek, névnapok, születésnapok, esküvők helyszíneként.

Mire büszkék a leginkább?
A település talán legnagyobb büszkesége az 1825-ben épült vízimalom, melyet romjaiból sikerült újjáépíteni az eredeti állapotot előidézve. A malomban meg lehet tekinteni hogyan őrölték őseink a búzát. Egy 3 méter átmérőjű vízikerék szemlélteti az őrlési folyamat kezdetét, az épületen belül pedig egy működő, korabeli reprodukált őrlőmű. Célunk, hogy az Erzsébet malom néhány éven belül országos hírnevet szerezzen.

Volt már szó a lovasoktatásról az iskolában, ez a lehetőség a turistáknak és a helyi lakosságnak is nyitva áll?
Ahogy fentebb említettem, 2015-ben épült meg a Lovas Centrum, amely minden látogató számára sokszínű lovas szolgáltatást nyújt, mint például lovagoltatás, nyári táborok, pusztakocsikázási lehetőség, továbbá őshonos magyar állatpark is található a lovarda területén. További célunk, hogy a jövőben a gyógypedagógiai célú lovasoktatást, az ún. lovasterápiát is bevezessük a tanulásban akadályozott, fejlődési zavarral, részképesség-problémákkal, hiperaktivitással és figyelemzavarral küzdő gyerekek és fiatalok részére.

Hogyan sikerült ilyen sok attrakciót megvalósítani?
Ezek a beruházások európai uniós támogatással, ill. a Lovarda közfoglalkoztatási mintaprogram keretében valósultak meg. Ezen kívül néhány évvel ezelőtt sikerült rekultiválni az egykori „vályoggödröket”, így 8 víztározót, jóléti tavat sikerült kialakítani. Az önkormányzat az egyik 3 hektáros, mélyfekvésű területét különleges őshonos állatok, bivalyok legeltetésével tartja tisztán, amely napjainkra mint bivalyrezervátum turisztikai látványossággá fejlődött.

Tavaly – első ízben – sikeresen megrendezték a Bivaly Fesztivált, lesz idén folytatás?
Igen, már nagy erőkkel folynak az előkészületek, mindenkit várunk nagy szeretettel 2019. július 19-20-án a Vadas parkba, ahol több más színvonalas program mellett élő nagykoncertet ad a Magna Cum Laude zenekar. A„Bivaly Fesztivál” hagyományőrző rendezvénynek egyik fő célja, hogy a település még inkább felhívja magára a figyelmet, illetve a turisták és az idelátogatók száma növekedjen, mely közvetett módon segítheti azt, hogy többen megismerjék a települést, és minél többen akár itt telepedjenek le.

További turisztikai fejlesztések várhatóak még?
Tervben van további turisztikai attrakciók létrehozása, mint például a fent említett csónakház kialakítása az egyik holtág közvetlen közelében, az iskolaudvaron. Csónakház mellett hajóbeeresztő stég is készül, és egy 600 méter hosszú, 20-25 méter széles gyakorló kajak-kenu pálya jön létre még ebben az évben. Ezen kívül még 2 darab sárkányhajó beszerzése is megvalósul ebben a turisztikai fejlesztésben. A Vadas parkban felnőtt- és gyermekjátszótér is épül, továbbá újabb szálláshelyek kialakítását is tervezzük, illetve a Bivalyrezervátumban egy használaton kívüli önkormányzati épületben látogató központot alakítunk majd ki, ahol az elfeledett bivalytartással kapcsolatos ismereteket lehet majd feleleveníteni.

Látszik, hogy a hagyományőrzés és az ehhez kapcsolódó fejlesztések is kiemelt szerepet kapnak a településen. Ezen a területen várható újabb előrelépés?
Ebben az évben ipartörténeti múzeum kialakítása is megvalósul egy helyi cipészmester házában, kiegészülve további régi mesterségek szemléltetésével. Ez a helyszín az iskola részére is rendelkezésre áll majd, gyakorlati tapasztalatok megszerzésére, kicsit visszaidézve a régi technikaórák hasznos jellegét és hangulatát.

Mit jelent számokban a fejlődés?
A településen töltött vendégéjszakák száma az 5 évvel ezelőtti nulláról idén már meg fogja közelíteni az ezres számot. Mivel igény van rá, tervezzük újabb szálláshelyek kialakítását.

Köszönöm a beszélgetést, további sok sikert kívánok!