Az Állami Számvevőszék a 2010. január 1-je és 2013. június 30-a közötti időszakra vonatkozóan értékelte Jászjákóhalma önkormányzatának pénzügyi helyzetét, annak szabályosságát, feltárta a pénzügyi egyensúly alakulására hatással lévő folyamatokat és az arra ható kockázatokat. A 2013-tól bevezetett új feladatfinanszírozási rendszer keretein belül a pénzügyi egyensúly megteremtése, hosszú távú fenntartása a települési önkormányzat feladata. Az ÁSZ ellenőrzési megállapításai alapján tett javaslataival ehhez nyújt támogatást.

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) 2011-től végzi a helyi önkormányzatok pénzügyi helyzetét értékelő ellenőrzéseit. Az adósságkonszolidáció, valamint a feladat-ellátási és finanszírozási rendszer változásának hatásai az ellenőrzött időszak alapján – az intézkedések bevezetése óta eltelt idő rövidsége miatt – még nem állapíthatók meg.

Az ÁSZ jelentése szerint a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Jászjákóhalma Községi Önkormányzat pénzügyi egyensúlyának helyreállítása az ellenőrzött időszakra vonatkozóan feltárt kockázatok alapján azonnali intézkedést igényel, mivel a 2013. év I. félévében kialakult működési forráshiány a biztonságos működést rövid távon korlátozza.

Az Önkormányzat az ellenőrzött időszakban összesen mintegy 1 milliárd Ft költségvetési bevételt ért el és közel 1 milliárd Ft költségvetési kiadást teljesített, összességében 58,2 millió Ft költségvetési többlet keletkezett. A folyó költségvetési egyenleg 2011-től folyamatosan és erőteljesen csökkent. 2010-2012 között 123,6 millió Ft működési többlet keletkezett, míg a 2013. I. félévében a működési jövedelem már negatívvá vált. Működési jövedelemtermelő képesség miatti kockázatot jelez, hogy az ellenőrzött időszakban saját hatáskörben tett bevételnövelő és kiadáscsökkentő intézkedések hatása nem bizonyult elegendőnek a folyó költségvetés egyensúlyának fenntartásához. Az önként vállalt feladatok kiadásainak részaránya a 2010. évi 5,1%-ról (12,2 millió Ft-ról) a 2013. év I. félév végére 5,4%-ra (6,2 millió Ft-ra) nőtt, amely ugyancsak működési kockázatot jelentett 2013-ban.

Az Önkormányzatot az adósságkonszolidáció nem érintette, mivel pénzintézetekkel szemben fennálló kötelezettsége nem volt. A szállítói kötelezettségek állománya 2010-ről 2011-re 3,7 millió Ft-ról 6,9 millió Ft-ra nőtt, majd az ellenőrzött időszak végére 0,4 millió Ft-ra csökkent. A lejárt szállítói kötelezettségek pénzügyi kockázatot nem jelentettek.

Az Önkormányzatnál 2013. évi költségvetési rendeletben a jogszabályban előírt működési egyensúlyt kiegészítő támogatás figyelembe vételével biztosították, ezáltal a bevételi előirányzatok tervezése közgazdaságilag nem volt megalapozott.

A korrupcióval szembeni veszélyeztetettség csökkentése érdekében az ÁSZ új feladatként felmérte az integritási szemlélet érvényesülését a pénzügyi gazdálkodási folyamatokban. Az ellenőrzés során feltárt szabályozásbeli hiányosságra tekintettel az ÁSZ megállapította, hogy az Önkormányzatnak figyelmet kell fordítania az integritási szemlélet teljes körű érvényesítésére.

Az ellenőrzés megállapításai alapján az ÁSZ javaslatokat fogalmazott meg a polgármester és a jegyző részére, amelyek alapján intézkedési tervet kell készíteniük.

Forrás: Állami Számvevőszék