Megszűnt 2020. január 1-jével az egyéni vállalkozói igazolvány, valamint már nincs lehetőség új kérelem benyújtására sem. A korábban kiállított és érvénytelené vált igazolványokat az érintettek legkésőbb 2020. március 1-jéig kötelesek leadni a székhelyük szerinti járási (kerületi) hivatalban (postai úton vagy személyesen).

A jogszabályi határidő betartása érdekében a Kormányhivatal kéri, hogy mihamarabb, de legkésőbb február 28-ig szíveskedjenek leadni okmányaikat a helyi kormányablakban. Amennyiben ez nem történik meg, az egyéni vállalkozó székhelye szerint illetékes járási hivatalnak határozattal kell visszavonnia az igazolványokat.

A kormányablakokban is intézhető az erkölcsi bizonyítvány igénylése: a fejlesztésnek köszönhetően már nem szükséges a papír alapú formanyomtatvány kitöltése és postai úton történő feladása, az ügyfelek adminisztratív terheinek csökkentése érdekében az ügyintézőknél szóban terjeszthető elő a kérelem.

Új szolgáltatással bővült az integrált ügyfélszolgálatokon intézhető ügyek köre: 2020. január 1-jétől a kormányablakokban elérhető online ügyintézői felület – a hazai és uniós forrásokból fejlesztett Erkölcsi bizonyítvány Applikáció (EAP) – segítségével bármelyik kormányablakban igényelhető a hatósági erkölcsi bizonyítvány. Ehhez nem szükséges a postán megvásárolható űrlapot kitölteni, az ügyfél azonosításáról és a kérelem rögzítéséről az ügyintéző gondoskodik.

Az azonosítás a személyi szám, illetve a természetes személyazonosító adatok (4T) alapján történik. Az ügyintéző által kinyomtatott és az ügyfél által aláírt igénylőlap alapján a kérelmet elektronikus úton – közvetlenül a szakrendszerbe – nyújtják be. Az elkészült erkölcsi bizonyítványt az igénylő által megjelölt címre postai úton küldi meg a nyilvántartó hatóság.

A fejlesztés kiemelt célja az eljárások egyszerűsítése: az állampolgárok így egy helyen, gyorsan és hatékonyan intézhetik ügyeiket.

Forrás: kormanyhivatal.hu